کمپین نوروزی آجیلمونه برادران حسینی

در بازاریابی برای تبدیل کردن مشتری باقوه به یک مشتری وفادار باید خون دلها خورد. شاید بتوان با این نگرش به موضوع نگاه کرد که هدف اصلی از بازاریابی همین است. راه های زیادی برای رسیدن به این امر در بازاریابی وجود دارد اما راهی نیست که یک شبه رَه صد ساله را رفت. اما به جرات می توان گفت که دیجیتال مارکتینگ مثل یک میان بُر این راه صد ساله را به طرز چشم گیری کاهش داده است. راه هایی مثل کمپین های تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ از نفوذ بسیار زیادی برای جذب مشتری برخوردار می باشند. البته ناگفته نماند که این امر تنها با کار گروهی و مدیریت راهبردی به موفقیت منجر خواهد شد و صرفا با راه اندازی یک کمپین نمی تواند به موفقیت نهایی رسید. حتی می توان گفت که کمپین های  تبلیغاتی نقش یک شمشیر دو لبه را برای صاحبان کسب و کارها بازی می کنند . با وجود اینکه با مدیریت درست کمپین می توانید جایگاهتان را در بازار تثبیت و سهم زیادی از بازار را به دست بگیرید اما از طرفی ممکن است جایگاهتان در بازار را متزلزل کرده و آسیب های زیادی را به برند خود وارد کنید. یکی از متد های کمپین های تبلیغاتی متد 5M است که از 5 مشخصه یا بهتر است بگوییم گام تشکیل شده است که در ادامه کمپین نوروزی آجیلمونه را با این پنج شاخص بررسی می کنیم.

ماموریت ( Mission )

برند برادران حسینی کسب و کاری قدیمی و معروف با قدمت 50 ساله است.  این برند کار خود را در مشهد شروع کرده و به همین دلیل شهرتش تقریبا محدود به این شهر می شد از این رو  برادران حسینی برای گسترش این محبوبیت و شهرت تصمیم گرفت با راه اندازی فروشگاه اینترنتی کامل و گسترده ، زمینه ی آشنایی و همچنین امکان خریداری  دیگر شهرهای ایران از محصولات مرغوب این فروشگاه را فراهم آورد.
کمپین تبلیغاتی آجیلمونه نیز یک کمپین ویژه برای فروش آجیل نوروز بود که در واقع هدف از راه اندازی این کمپین آشنایی بیشتر مردم(به ویژه شهرهای بزرگ غیر از مشهد) با فروشگاه اینترنتی برادران حسینی و همچنین افزایش آگاهی عمومی از این برند بود.

رسانه (Media)

انتخاب رسانه و پلتفرم متناسب برای یک کمپین یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین کارهای ممکن است. بعد از مشخص کردن پرسونای مخاطب تا حدودی با علایق، انتخاب ها و نحوه ی تصمیم گیری مخاطبِ هدف آشنا خواهیم شد بنابراین با این اطلاعات می توان تا حدی بستر مناسب را انتخاب کرد.
با توجه به پرسنای مخاطبان نهایی به این نتیجه رسیدیم که اینستاگرام یک بستر مناسب و همچنین اثربخش می باشد. البته به غیر از اینستاگرام در تلگرام، وبلاگ اختصاصی برادران حسینی و سامانه ی پیامکی نیز فعالیت هایی صورت گرفت برای تأثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطبان تبلیغات محیطی نیز در سطح شهر انجام شد. گوگل ادز نیز از دیگر اقدامات جذب مشتری بود که در این کمپین مورد استفاده قرار گرفت. تمام این فعالیتها در این پلتفرم های اجتماعی منجر به بالا بردن سطح آگاهی و فروش بیشتر شد.

پیام (Message)

در کمپین آجیلمونه نیز مانند آجیلدا مشتریان هدف زنان 35 تا 50 ساله بودند یعنی زنانی که مدیریت خانه و خانواده را به عهده داشته و معمولا مسئولیت خرید خانه و در کل مدیریت مالی بر دوش آنهاست. معمولا دغدغه ی این زنان این است که محصولی با کیفیت و با قیمت پایین را انتخاب و خریداری کنند.
در روزهای پایانی سال و با توجه به شرایط بد اقتصادی متأسفانه پیداکردن جنسی با این شرایط بسیار دشوار است از طرفی خوراکی هایی مثل آجیل جزیی از رسومات نوروز محسوب می شود و دانه هایی مثل تخمه راهی ست تا مهمان زمان بیشتری را نزد میزبان سپری کند از این رو با راه اندازی کمپین آجیلمونه با شعار ” وقت آجیلمونه، دوست داریم مهمون بیشتر بمونه” سعی داشتیم تا شرایطی ایجاد کنیم تا آجیل از اقلام خرید مردم حذف نشود و با درست کردن پک های اقتصادی، فرصت خرید آجیل را برای اکثر مردم فراهم آوریم.

پول (Money)

در کمپین های تبلیغاتی برآورد هزینه ی یک گام اصلی و مهم است چراکه با توجه به بودجه ی مورد تظر و مشخص شده می توان برای برنامه های تبلیغاتی آتی تصمیم گیری کرد.
با توجه به بیلبوردهای تبلیغاتی، تعداد اینفلوئنسرها، مسابقات مختلف وتعداد کارهای گرافیکی انجام شده در اینستا گرام و همچنین گوگل ادز نمی توان با اطمینان گفت که چه بودجه ای برای کمپین آجیلمونه در نظر گرفته شده است.

ارزیابی اثربخشی (Measurement) 

ارزیابی اثر بخشی کمپین آجیلمونه بر اساس سیستم KPI یا شاخص کلیدی عملکرد صورت گرفت. شاخص کلیدی عمکرد در حقیقت یک متغیر قابل اندازه گیری ست که مشخص می کند هر کسب و کار تا چه حد به هدف خود نزدیک شده است.
به کمک KPI توانستیم نقاط قوت و ضعف کمپین را شناسایی و مشخص کنیم. گاهی یک کمپین در یک مسیر درست به موفقیت میرسد اما عوامل موفقیت آن مشخص نیست. این مورد برای نقاط ضعف هم صدق می کند بنابراین ارزیابی شاخص عملکرد یک گام مهم و اساسی محسوب می شود.
KPI مورد نظر ما برای این کمپین میزان فروش آجیل حسینی بود بنابراین شاخص عملکردی را نرخ خرید قرار داده و عواملی را که باعث افزایش و کاهش میزان فروش می شدند را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم.

در پایان میتوان گفت که با توجه به مشارکت مردم در مسابقات این کمپین و همچنین استقبال مخاطبان از استفاده از هشتگ اختصاصی این کمپین یعنی آجیلمونه (742 بار) میتوان نتیجه گرفت که این کمپین در مسیر درستی شروع و به هدف نهایی رسیده است و این مدیون مشارکت و کار گروهی است.