طراحی بسته بندی، هنر است یا علم ؟؟

از زیرشاخه های مهم درهنر گرافیک طراحی بسته بندی است که به نوبه خود تاثیر زیادی در تبلیغات و فروش دارد، بسته بندی هنر، تکنولوژی وعلم را همزمان در یک اثر به اجرا درآورده و به نمایش می گذارد، تا با توجه به نوع کالا، مخاطب و بازارهدف متفاوت اجرا شود.

می توان هنر طراحی بسته بندی را از حساس ترین زیرشاخه های گرافیک کاربردی دانست چرا که رضایت مصرف کننده و تولیدکننده باید در کنار اصول علمی طراحی مورد توجه هنرمند طراح قرار گیرد.هنر طراحی بسته بندی در زندگی روزمره انسانها رخنه کرده است

یک طراحی بسته بندی موفق، با داشتن طرح و یا تصاویر مناسب با آن می تواند در بازار هدف موفق تر از سایر رقبا باشد چیزی که کشور ایران در این مورد با چالشهای فراوانی با آن روبرو است. در بسته بندی های موفق دارا بودن تصویر به صورت یک نیاز درآمده است و تصاویر زیبا و رنگین، چشم های مخاطبین را به سوی خود جلب می نماید. حتی دارابودن عکس باعث انگیزش و تحریک در خرید کالا می گردد و شخص را وسوسه می کند تا کالای مورد نظر را حتی برای یک بار خریداری نماید. در این حالت مصرف کنندگان از روی طرح و نقش بسته آنها که به نوعی نشان بدل گشته اند، آنها را می شناسند. البته اگر طرح و نقش های روی بسته به صورت ادامه دار و تعریف شده در طراحی ها وجود داشته باشد، می تواند به نوعی نشان آن برند تبدیل گردند.

اما گاهی یک عکس مناسب، قدرت و تاثیر بیشتری به طرح می بخشد به شکلی که استفاده از عکس بیشتر مورد استقبال طراحان و سازندگان بسته بندی قرار می گیرد. از عکس در همه بسته ها برای ایجاد جذابیت و معرفی کالا استفاده گشته به ویژه در اجناسی که جنبه تزیینی و یا کاربردی خاص دارند، عکس و تصویر به مخاطب کمک می کند تا کالای مورد نظرش را عینا شناسایی کرده و یا کاربرد آن را بهتر درک نمایند.
طراحی و گرافیک زیبا در بسته بندی می تواند احساسات خریداران را مورد هدف قرار دهد که می تواند: ایجاد حس لوکس بودن محصول و در مقابل آن، ایجاد حس کم ارزش بودن یک محصول را بدهد.

اهمیت رنگ در بسته بندی محصولات

زمانی که کلمه رنگ به گوشمان می خورد، رنگ خاصی در ذهنمان شکل می گیرد همانند آبی، زرد و… و یا شی را تجسم می کنیم که آن رنگ را داراست. پس درمیابیم که رنگ در زندگی ما دارای مفهوم خاص و ویژه ای است.

در روانشناسی نوین، رنگ یکی از معیارهای مهم شخصیت به شمار می آید چرا که هر رنگ تاثیر متفاوتی را برروی افراد مختلف گذاشته، حالات و احساسات را بیان می کند و همچنین عنصر اصلی است که دنیای کسب و کار ما را متمایز میکند و هویت برند یا محصول مارا می سازد.(به عنوان مثال ما با دیدن رنگ قرمز به یاد نوشابه کوکا کولا می افتیم)

برای طراحی شکل خارجی محصول، استفاده از رنگ های خاص و متناسب این امکان را برای ما فراهم می آورد تا بتوانیم ارزش های درونی آن را افزایش دهیم چرا که اولین درک  مخاطب از محصول ما رنگ است که برانگیزاننده ی نوعی واکنش حسی در اوست.

درانتخاب رنگ باید ابتدا هدف محصول خود را مشخص کنیم که قرار است توسط آن چه پیامی را به مخاطب القا کنیم سپس رنگی را تعیین کنیم که جلوه بصری طرح را به گونه ای پوشش دهد تا مخاطب را به سمت خود جذب کند و همینطور به خاطر داشته باشیم رنگ مورد نظر با لوگو سازمانی ما هماهنگی لازم را داشته باشد.

رنگ در شکل خارجی محصول می تواند بیانگر طعم و مزه ی داخل بسته نیز باشد. توجه داشته باشیم که استفاده از رنگ های ضعیف نه تنها وجه تمایزی را برای ما ایجاد نمی کند بلکه باعث می شود کسب و کار ما را به سمت و سوی پایین تری سوق دهد. رنگ های اصلی شامل زرد، قرمز و آبی می شود که هرکدام از آنها و یا ترکیبشان با یکدیگر نشان دهنده ی پیام خاصی میشود. روانشناسان معتقد هستند هر رنگ  دلخواه افراد می تواند نشانگر خصوصیات او باشد، پس طراحان گرافیک باید به گونه ای از رنگ ها در طراحی شکل خارجی محصولات مورد استفاده قراردهند که مورد قبول همه افراد جامعه واقع شود.

مفاهیم چند رنگ پرکاربرد:

  • سفید :
  • این رنگ بیانگر سادگی، سیالیت و تصویری از تمیزی و شروعی دوباره است، رنگی است که با دیگر رنگ ها در تناسب است.
  • سیاه :
  • این رنگ بیانگر اقتدار، ایستادگی، نفوذ و ارزش بالا محصول است، رنگ سیاه به عنوان رنگی اصلی دارای هویت بالا محصول است.
  • آبی :
  • این رنگ بیانگر اعتماد، آرامش و صمیمیت است، با اینتخاب این رنگ می توانیم به مخاطب خود اعتماد را القا کنیم. هرچه آبی به سمت سیاه برود احساس حرفه ای تر بودن و اعتماد در آن پررنگ تر می شود و هرچه به سمت سفید برود احساس خلاقیت و آرامش بیشتری را ایجاد می کند.
  • قرمز :
  • این رنگ بیانگر قدرت، هیجان و سرزندگی است، رنگ قرمز بیشتر از هر رنگ دیگری توجه مخاطب را به سمت خودش جلب می کند. هرچه قرمز ما تیره تر باشد احساس باارزش بودن بیشتری را به محصول می دهد، همچنین این رنگ اشتها را افزایش می دهد به همین دلیل یکی از بهترین رنگ ها برای محصولات غذایی است.
  • زرد :
  • این رنگ بیانگر اصالت، نشاط و لذت است، رنگ زرد نشان دهنده ی محصولی سرگرم کننده و سرزنده است و انرژی مثبتی را از خودش منعکس می کند. این رنگ بیشتر برای محصولات کودک کاربرد دارد.
سجاد فصیحی
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۸