درباره اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر بدانید

هر کسب و کار و برند برای توسعه خود، نیاز به تبلیغات و پروموشن محصولات یا خدمات خود دارد. اصولاً اگر شما بهترین کالا و خدمات را هم عرضه کنید؛ تا قبل از آنکه صدای خود را به مشتریان بالقوه نرسانید محکوم به شکست هستید. یکی از روش های تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ استفاده از اینفلوئنسر ها یا افراد تاثیر گذار هستند. اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار از جمله اصطلاحاتی است که طی سال‌های اخیر در کشور مان فراگیر شده. با وجودی که اینفلوئنسر مارکتینگ به یک رسانه مشخص محدود نیست، اما بسیاری از مردم این مفهوم را بیشتر در فضای شبکه های اجتماعی می‌شناسند و به کار می‌برند. جالب اینجاست که حتی در میان تمامی شبکه های اجتماعی هم این مفهوم در کشور ما بیشتر با اینستاگرام عجین شده و کمتر اصطلاحِ اینفلوئنسر تلگرام یا وبلاگ نویس اینفلوئنسر را می‌شنویم و می‌خوانیم.

اینفلوئنسر کیست؟

واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. هر کس بتواند روی تصمیم و رفتار فرد دیگری تأثیر بگذارد، اینفلوئنسر محسوب می‌شود.
اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند و در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده می‌شود.

اولین تاثیرگذاران در دنیای اینترنت حدود ده سال پیش و بر بستر سرویس youtube اعلام وجود کردند.
در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، درست زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری شده بود. کسانی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به شکلی که افراد زیادی ویدئوهای آنها را می‌دیدند، به اشتراک می‌گذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آنها بودند.
آنها شروع به تولید محتوا هایی از جمله شوخی‌های غیرمعمول، آموزش، مستندنگاری و تهیه ویدیو از مراحل مختلف بازی‌های کامپیوتری و … کردند

اینفلوئنسر مارکتینگ، پدیده‌ی تازه‌ای نیست.

اگر در دوران مدرسه، مدیر مدرسه‌تان احساس کرده که شما از معلم ورزش حرف‌ شنوی بیشتری دارید و او را به کلاس‌تان فرستاده تا در مورد رعایت نظم برایتان صحبت کند، درست در همان مقطع اینفلوئنسر مارکتینگ را ( برای تبلیغ یک رفتار) استفاده کرده تا به شکل بهتری این کار را انجام داده باشد.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا دیگر روش‌های تبلیغات در اینترنت

به صورت قطعی نمی توان گفت که اینفلوئنسر مارکتینگ از روش های دیگر تبلیغات در شبکه های اجتماعی بهتر است، زیرا هر روش تبلیفاتی کاربردی دارد و برای هدف خاصی انجام می شود و ممکن است اینفلوئنسر مارکتینگ برای یک هدف برند مناسب باشد و بازخورد خوبی داشته باشد ولی برای هدف دیگر زیاد مناسب نباشد و یا اینکه روش های دیگر هزینه و بازخورد بهتری نسبت به این روش داشته باشند.
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از مدرن ترین روش‌های تبلیغاتی است. حال بیایید درباره مزایای اینفلوئنسر مارکتیگ صحبت کنیم.

تبلیغات سنتی مثل تلویزیون و بیلبورد هزینه‌های بسیار زیادی دارند. دلیل این موضوع هم به زمانی بر می‌گردد که به جز این رسانه‌ها، گزینه دیگری برای کسب‌وکارها وجود نداشت.
هزینه اجاره ماهیانه بیلبورد ها هم در یکی از اتوبان‌های شهر تهران، چیزی بین ۲۷۰ تا ۴۰۰ ملیون تومان است! این رقم برابر با سرمایه گذاری اولیه یک شتابدهنده برای راه اندازی ۱۱ تا ۱۶ استارآپ برابری می‌کند!
نگفته پیداست که پرداخت هزینه چنین تبلیغاتی برای بسیاری از کسب‌وکارها مقدور نیست و جزیره کوچکی از کسب و کارها می‌توانند نام خود را بر روی بیلبوردهای شهر ببینند.
یکی از مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه کمتر این روش نسبت به روش های دیگر است و با این حال میزان بازخورد این روش نه تنها کمتر نیست بلکه در موارد بسیاری بیشتر هم هست.
یکی دیگر از مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ این است که می توانید تبلیغات رابه صورت هدفمند انجام دهید. برای مثال اگر شما یک تولید کننده بیسکوئیت هستید یهتر است تبلیغات خود را به افرادی بسپارید که مخاطبینشان یا بیشتر کودک هستند و یا مادران.
همچنین اینفلوئنسرها با استفاده از روابط قوی که با مخاطبان خود برقرار می‌کنند و اعتماد خاصی که مخاطبان به آنها دارند، برای معرفی محصول یا خدمات شما تلاش می کنند که این تلاش منجر به خرید و استفاده مشتری از محصولات شما در کم ترین زمان ممکن می‌شود زیرا مخاطبینشان آنها را افرادی موثق و قابل اعتماد می دانند

حال نوبت طراحی و توسعه ی یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ موفق است

1 – اهداف و شاخص های کلیدی عملکردی را مشخص کنید
اینفلوئنسر مارکتینگ شما را به اهداف بسیاری خواهد رساند. برخی از متداولترین دستاوردهای حاصل از این تکنیک عبارتند از افزایش آگاهی عموم درباره ی برند، افزایش سطح فروش و دستیابی به بخش های تازه ای از بازار حسب هدف و مقصودتان و …
فقط کافیست شما هدف خود را از این روش تبلیغاتی مشخص کنید تا به صورت مشخص بتوانید از این روش تبلیغاتی بازخورد بگیرید.

2 – اینفلوئنسر خود را انتخاب کنید
شناسایی اینفلوئنسر مناسب، نقش مهم و اساسی در موفقیت تلاش ها و اقدامات شما در زمینه ی اینفلوئنسر مارکتینگ خواهد داشت. اما، تقریباً 70 درصد از بازاریاب ها اعلام کرده اند که پیدا کردن یک اینفلوئنسر مناسب، امری شدیداً چالش برانگیز و دشوار است.
مراقب اینفلوئنسرهای تقلبی باشید! اینفلوئنسرهای تقلبی، کاربرانی هستند که تعداد مخاطبانشان ظاهراً بسیار زیاد است؛ اما آنها آن مخاطبان را خریداری کرده اند!
اینفلوئنسرهای تقلبی، فالوئر یا دنبال کننده ی تقلبی یا اصطلاحا فیک میخرند و امیدوارند که بتوانند با فریب دادن برندها، یک همکاری مبتنی بر پرداخت با ایشان داشته باشند. گول این پروفایل ها را نخورید- این افراد، ارزش صرف زمان و هزینه ندارند؛ زیرا فالوئرهای آنها اصلاً مطالب و پست های شان را نمیخوانند.
برای آنکه مطمئن شوید اینفلوئنسر موردنظر شما تقلبی نیست، باید ببینید چه نسبتی از هر 1000 فالوئر در پست ها و مطالب ایشان مشارکت دارند. شمار مخاطبان فعال یک اینفلوئنسر تقلبی، بسیار اندک است؛ و این، همان پرچم قرمزی است که به شما هشدار میدهد نباید با آن شخص همکاری داشته باشید.

علیرضا قاسمی
فروردین ۲۳, ۱۳۹۸