جایگاه محتوا در دیجیتال مارکتینگ

با توجه به توسعه ی روز افزون دیجیتال مارکتینگ، رقابت در این حوزه نیز روز به روز شدید تر می شود. بسیاری از صاحبان کسب و کار به دنبال خصوصیتی می گردند که آنها را از دیگر رقبا متمایز و همچنین در بین مخاطبان محبوب کند. هدف هرکدام از صاحبان کسب و کار این است که در بین دیگر رقبای فعالی که در بازار هستند انتخاب نهایی مخاطب باشند. برای دخیل شدن در تصمیم مخاطب و تبدیل کردن او به یک مشتری عوامل زیادی تأثیر گذار خواهند بود که یکی از مهم ترین و اصلی ترین آنها محتواست.

چگونه یک محتوای تاثیر گذار بنویسیم؟

مدیریت و تعیین استراتژی برای یک برند شاید کارساده ای به نظر برسد، زیرا با وجود موضوعات گسترده و راه های مختلف برای رسیدن به مخاطب هدف این کار ظاهر بسیار ساده و در دسترس است اما انتخاب و تصمیم گیری بر روی نوع محتوا و نحوه ی انتشار آن نیازمند یک تصمیم استراتژیک است. زیرا در نقطه ی شروع شما با یک دنیای بسیار گسترده از” کارهایی که می توانید انجام دهید” مواجه خواهید شد. آیا باید برای وبسایتتان یک وبلاگ تهیه کنید؟آیا بهتر است با درست کردن پادکست مخاطبتان را راضی کنید یا  محتوای نوشتاری؟ آیا گیف انیمیشن بهتر است یا یک تیزر؟

این سوالات از نمونه درگیری هایی هستند که یک تولید کننده ی محتوا ممکن است با آن رو به رو شود. اما سوال اصلی اینجاست که این مشکل چه راه حلی دارد؟

اولین قدم : مشخص کردن هدف

زمانی که یک برند وارد دنیای محتوا می شود اولین قدم تولید محتوا نیست بلکه مشخص کردن انتظارات، اهداف و خواسته های آن برند است. تا زمانی که هدف مشخصی نداشته باشیم نمی توانیم یک محتوای سازنده ی تاثیرگذار داشته باشیم.

هر کدام از محتواهایی که خلق می کنید نیاز مند یک هدف از پیش تعیین شده است به طوری که مخاطب را به سوی خواسته تان هدایت کنید و مخاطبان هدف را به سوی خود جذب کنید.

هنگام تدوین استراتژی محتوا باید پاسخ درستی برای این سوالات داشته باشید:

  • مخاطب من چه کسانی هستند؟
  • نقاط ضعف و نیازشان چیست؟
  • طرفدار چه نوع محتوایی هستند؟
  • چه شبکه یا بستر اجتماعی را برای ارتباطاتشان انتخاب می کنند؟
  • برند مورد نظر چه قابلیت منحصر به فردی را می تواند ارائه کند؟
  • چطور میتوانیم قابلیت منحصر به فرد برند را با نیاز مخاطب یکی کنیم؟

محتوای منحصر به فردتان را پیدا کنید

کلید برقراری ارتباط با مخاطب این است که محتوایی را که تولید می کنید  پلی باشد بین قابلیت قابل ارائه ی برند و نقطه ضعف مخاطب! درواقع قابلیت برند به نوعی جای خالی نیاز و یا نقطه ی ضعف مخاطب را پر کند. این تاثیر گذاری بروی مخاطب هدف  تنها به وسیله یک محتوای سازنده و هدفمند قابل دستیابی ست.

کاملا عادی و معمول است که یک برند ادعا کندکه منحصر به فرد و یکتاست اما در یک بازار رقابتی  که برند های دیگری هم هستند که محصولی مشابه تولید می کنند دیگر نمی توان صفت منحصر به فرد را به آن محصول اختصاص داد.

محتواسازی، اعتماد سازی

عاملی که باعث وجه تمایز یک برند می شود در واقع اعتماد سازی ایست که به وسیله ی محتواسازی انجام میدهد. تکنیک های مختلفی برای جلب اعتماد مشتری در وجود دارد.

در مسیری که مخاطب برند شما را دنبال می کند می تواند نام برندتان را از یک سلیبریتی یا یک اینفلوئسر بشنود و اعتمادش تا حدودی جلب شود. در قدم بعدی امکان دارد نام برند شما را در گوگل سرچ کند و اگر شما گزینه ی اول موتور جست و جوی گوگل باشید مُهر تایید گوگل نیز ضمیمه ی برند شما می شود و در نهایت مشتری به نقطه ای می رسد که به اصالت شما شک نمی کند.

اینها تنها نمونه ای از فعالیت هایی هستند که میتواند اعتماد مخاطب را جلب کند ولی قبل از تمام اینها اصلی ترین کار، محتوای تولید شده ی برند شما در بستر ها و شبکه های اجتماعی ست. هرچه محتوای تولید شده حفره ی نیاز و نقاط ضعف مشتری را بیشتر پر کنند موفق تر خواهد بود.

نکته ی پایانی

درپایان نباید این نکته ی مهم را فراموش کرد که عوامل زیادی در موفقت یک برند در دنیای دیجیتال تاثیر می گذارند و محتوا، تنها یکی از مهره های این رشته ی بهم پیوسته است. ضمن اینکه برای موفقیت در تولید محتوای تاثیرگذار باید بسیاری از مهره های آن رشته را عملی و اجرا کنید. در حقیقت باید گفت که تنها با محتوای خوب نمی توانید به موفقیت برسید و بدون محتوای خوب هم به جایی نمی رسید. موفقیت در این حوزه نیازمند عمل به یک سلسله فعالیت های حیاتی و استراتژیک است که در ادامه ی مقالات این وبلاگ آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سجاد فصیحی
اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸